Jerome Bel: Gála

2018. 01.

Jerome Belnek sikerült az, amire mi itt az Alapítványban, de szülőként és fogyatékos emberek barátai és rokonaiként annyira vágyunk: egy olyan világot teremteni, amiben mindenkinek van helye!

Neki, legalább egy előadásra, egy estére sikerült!

A darab mindenkit lenyűgözött, a kritikusok áradoznak. A rendezői bravur nem a szokvány eszközökben rejlik, hanem szabályban, amit ő elfogadott és tánccá konvertált. A szabály, hogy a sokféleség stabilizálja a közösséget és maximálja  ateljesítményt.

Az ökológusok ezt már rég tudják, az ökoszisztémában a kicsi, a gyenge, a ronda ugyanolyan fontos, alkalmasint fontosabb, mint a szépséges-szép szabályos. Az emberiség viszont válogat, értéktelennek nyilvánítja és eldobja mindazokat, akik nem illenek az éppen aktuális divat diktálta trendbe.

Itt, a Gálában viszont minden és mindenki a helyén volt. Senki nem kínlódott, mindenki a természetes önmagát adta, hiányzott volna, ha nem lett volna benne, az volt a jó, ha éppen rossz volt, az volt a siker, ha nem sikerült, vagy nem úgy. A szereplőket semmi nem bénította, nem gátolta, tudásukat, humorukat, ügyetlenségüket természetes módon gmutatták meg a közönségnek. Énjük  legjavát adták, közösségként is szuperül funkcionáltak, segítették egymást, belebújtak egymás bőrébe és ruhájába.

Szóval csupa nagyon jó, spontán dolog történt a színpadon, amit a szereplők szerettek és élveztek,aminek a nézők is örülhettek és amin elgondolkodhattak otthon még egy pár napig.

Cili egyenrangú tagja volt a csapatnak, ahogy a kígyómozgású nagydarab férfi, a rongylábú kissrác, a népitáncos bajszos öregúr, a kerekesszékes lány, a terhes asszony és a kislánya, a kínai meg a brazil lány vagy Joci a nőimitátor.

Kritikák:

Horeczky Krisztina: http://tanckritika.hu/kategoriak/jegyzet/1217-horeczky-krisztina-a-lehet...

Bóta Gábor: http://fuhu.hu/a-szarnyalas-boldogsaga/

Tánckritika: http://www.tanckritika.hu/kategoriak/hirek/1086-jer-me-bel-fr-gala-civil...

2018-as műsor: http://www.jeromebel.fr/index.php?p=1&ann=2018. Sajnos a Trafó csak ezt a három előadást tervezte, többet nem, de ha valaki lemaradt a budapesti előadásról, megnézheti a darab változatait Berlinben, Milánóban, New Yorkban, Bankokban, Madridban, Lausanne-ban vagy az észt Rakverében is.