25 éves a Down Alapítvány

MOTTÓ személyközpontú szolgáltatásokkal az inklúzióért!

FŐ TEVÉKENYSÉGÜNK (a ténylegesen nyújtott ellátás és szolgáltatás szakmai megnevezése felsorolás szerűen egy-két mondatban):

Egy születéstől időskorig tartó holisztikus szemléletű szolgáltatás-rendszert tartunk fel, hogy bemutassuk a jó gyakorlatokat és bizonyítsuk egy ilyen rendszer gyakorlati megvalósíthatóságát és hosszú távú fenntarthatóságát.

ÜGYFELEINK, LÉTSZÁMOK:

Célcsoportjaink: értelmi fogyatékos gyerekek, fiatalok és felnőttek, családjuk, és a velük dolgozó szakemberek.

Korai fejlesztő: 150 fő; Down Ambulancia: 150 fő/év; Családok korai habilitációja: 80 család/év

Napközi otthon: 130 fő; Átmeneti otthon: 51 fő; Lakóotthonok: 36 fő; Támogatott lakhatás: 46 fő; Szociális foglalkoztatás: 120 fő; Rehabilitációs foglalkoztatás: 200 fő; Szabadidős foglalkozások, sport, nyaralás: 600 fő; Akkreditált képzés: 120 fő/év; Tanácsadás: 2–300 fő/év.

TEVÉKENYSÉGEINK, SZOLGÁLTATÁSAINK:

Sorstársi Segítő és Down Dada szolgálat: veleszületett rendellenesség esetén sorstársi segítségnyújtás: a gyerek születésétől. lelki segítség, tanácsadás, szolgáltatások és juttatások elérésének segítése.

Down Ambulancia és fejlődésneurológia szakrendelés: prevenciós, egészségfejlesztési szolgálat: programozott szűrővizsgálati rendszer, szükség setén kórházi ellátással.

Korai Fejlesztő és Tanácsadó Központ, Pedagógiai Szakszolgálat: egyéni mozgás és értelmi fejlesztés, heti 2–3 alkalommal.

Családok komplex habilitációja: problémamegoldó és életstratégia tréningek fogyatékos kisgyermek szüleinek, kommunikációs tréning testvéreknek.

Átmeneti otthonok, egy Pesten, egy Budán: családok krízishelyzetében, utazáskor, vagy bármilyen más esetben, ha a szülő, a család úgy érzi, hogy pihenésre van szükség, ez az otthon átvállalja a gyermek- vagy felnőtt korú fogyatékos személy gondozását, fejlesztését. Maximum egy évig lehet igénybe venni.

Napközi otthonok: Kőbányán 60 fő, Újbudán két helyen 45 fő számára működik napközi, kialakítás alatt áll egy 40 fős napközi Rákospalotán.

Lakóotthonok és támogatott lakhatások: 4 lakásban és egy családi házban lakóotthont működtetünk, 2 lakásban és egy családi házban pedig támogatott lakhatást.

Foglalkoztatás: értelmi fogyatékos ügyfeleink kézműves műhelyeinkben (bőr, textil, papír és kerámia), a szállításban, kézbesítésben, az ingatlanok rendben tartásában és az irodákban végeznek személyre szabott feladatokat. Megváltozott munkaképességű munkatársaink nagyobb része a szociális és oktatási szolgáltatásokban valamint azok kiszolgálásában vesznek részt, de köztük is vannak, akik kézműves műhelyekben dolgoznak.

Szabadidős és sportprogramok központi szerepet kapnak ügyfeleink életében: a tevékenységek központja a rehabilitációs és Sportcentrum (X. kerület, Márga utca), ahol konditerem, jóga, gyógytorna, zumba, masszázs, vehető igénybe, és ahonnan a versenyek és külső edzések is szerveződnek. Minden otthonnak van sportpályája, sportszobája, helyben sportoláshoz.

Terápiák: mozgás- és manuálterápiák piciknek, evésterápia, művészetterápiák, fotóterápia, zeneterápia, élményterápiák, állatterápiák rendszeresen folynak.

Képzések fogyatékos ügyfeleknek: a mindennapi tevékenységbe ágyazott fejlesztés módszertanát magunk dolgoztuk ki és integráltan alkalmazzuk a szakemberek és a család képzésével.

Képzések szakembereknek: rendszeres akkreditált képzések támogatott lakhatásban segítőknek, irányítóknak, szociális inklúzió, sorstársi segítségnyújtás témákban.

Adománygyűjtés, pályázás központi szereppel bír, hiszen szolgáltatásaink egy részének és fejlesztési tevékenységünknek ez az egyetlen forrása.

Kiadói tevékenység: szakkönyvek, cikkek, konferenciák anyagának papír alapú és elektronikus megjelentetése, könnyen érthető segédanyagok füzetke-sorozat és elektronikus formában.

A szervezet operatív irányítását egy 11 fős, szakmai- és intézményvezetőkből álló igazgatótanács végzi. A szolgáltatásaink színvonalát minőségirányítási rendszer működtetésével biztosítjuk. A nagy méretből és szétszórtságból (400 fölötti alkalmazott, 24 telephely) adódó irányítási nehézségeket egy saját fejlesztésű információtechnológiai rendszer a DAKAR segít legyőzni.

Gazdálkodásunk éves tervezésen és sokoldalú kontrollingon alapul. A szervezet éves büdzséje 800 M Ft.