Elindult a Down Alapítvány új projektje "Mentálisan Akadálymentes Közlekedés" címmel.
A projekt a "Fogyatékos személyek helyi, regionális és országos szervezeteinek működési és szakmai programjainak támogatása" című FSZK Program anyagi támogatásával folyik.
A tevékenység bemutatása:
1. Segítő szolgáltatások kiépítése és működtetése. (Pl.: fogyatékos személy felügyelete, kísérés, kommunikációs segítés; családterápiák, mentálhigiénés programok, önsegítő csoportok szervezése és működtetése.)
Összetett programot szeretnénk megvalósítani, így több tevékenységet részletezünk a továbbiakban.
A közlekedés a támogatott önálló élet minden területét átszövi. A mentálisan akadálymentes közlekedés megvalósításának három célcsoportja:
- 1. A fogyatékos személy;
- 2. Az őt segítő, támogató szakember, illetve maga a szociális szolgáltatás és
- 3. A közlekedést biztosító szolgáltatók szolgáltatásai.
E három csoport felkészítése és a gyakorlati megvalósítás a pályázatunk témája.
1. Segítő szolgáltatás értelmi fogyatékosok számára önálló közlekedés érdekében
1.1. A fogyatékos személy felkészítését szolgáló elméleti és gyakorlati oktatás és könnyen érthető segédanyagok létrehozása.
1.2. Az önálló közlekedésre felkészítő tréningek és tesztutazások rendszerét egy erre a célra kidolgozandó tematika írja le.
1.3. Képzett csoport-terapeuta és gyógypedagógus vezeti a tréningeket, illetve az interaktív oktatást. 10 fős csoportokban folyik.
1.4. A tréningre bárki jelentkezhet: társszervezetek, családok, iskolák körében hirdetjük.
A tanfolyamhoz elektronikus és papír alapú könnyen érthető segédanyagok készülnek. Ezek használata (térkép, internetes úttervezés, városismeret) is szerepel a tananyagba.
2. Az egyenlő esélyű hozzáférés (infokommunikációs akadálymentesítés) megvalósítása
A mentálisan akadálymentes közlekedés infokommunikációs megoldása mindhárom célcsoportunkat (fogyatékos személy, segítő szakember és közszolgáltató) érinti. A fogyatékos személyek támogatása, képzése és kísérése az 1. pont alatt szerepel. A segítők és szolgáltatók infokommunikációs felkészítése többlépcsős folyamat.
2.1. Alapja az ismeretek közlése tanfolyamokon, képzéseken segédanyagok, tananyagok alkalmazásával.
2.2. Könnyen érthető segédanyagok készítése és használata a felkészítéskor a segítők által.
2.3. Könnyen érthető hirdetmények, feliratok készítése és használata és a szolgáltatók által.
2.4. Újfajta segítői attitűd kialakítása: bátorító, elváró, kockázatot vállaló, csak a szükséges minimális segítséget megadó, de azzal mindig rendelkezésre álló segítői attitűd.
2.5. Újfajta szolgáltatói attitűd kialakítása: a környezet mindenkié, tehát alkalmassá kell tenni a szolgáltatásokat és a szolgáltatói környezetet arra, hogy mindenki használhassa.
3. A segítő/támogató szakemberek és a szolgáltatók tanfolyamai
3.1. Tréningek/tanfolyamok segítők (szakember, szülő, önkéntes) számára: hogyan viselkedjünk, hogyan kommunikáljunk, hogyan segítsünk értelmi fogyatékosoknak általában és a közlekedésben, milyen a mentálisan akadálymentes környezet és közlekedés.
3.2. Tréningek/tanfolyamok közlekedési szolgáltatók (vezetők, ellenőrök, jegypénztárosok, HR és képzésvezetők) számára: hogyan viselkedjünk, hogyan kommunikáljunk, hogyan segítsünk értelmi fogyatékosoknak a közlekedésben, milyen legyen a mentálisan akadálymentes közlekedés.
3.3. Folyamatos tanácsadás szolgáltatóknak.
A projekt megvalósítás lépései
1. Egyéni felmérések: kliensek közlekedéssel kapcsolatos tudása, készségei;
2. Közlekedési felmérő lap kitöltése, a felmérés értékelése;
3. Egyéni közlekedés-fejlesztő programok elkészítése;
4. Tesztutazás és a tesztutazási felmérő lap kitöltése;
5. Kockázatkezelés, segítségkérés teszutazás közben. A kockázatok és azok csökkentése: pl. segítségkérés telefonon, segítségkérés rendőrtől, cédulán felírva, hova igyekszik, kit kell hívni, ha eltéved. Hogyan kell emberektől segítséget kérni.
6. Úti beszámoló készítése;
7. Útikönyv készítése;
8. Rajzpályázat.
1. Utazás-típusok
1.1. Belföldi utazás vonattal;
1.2. Belföldi utazás busszal;
1.3. Külföldi utazás vonattal;
1.4. Külföldi utazás busszal;
1.5. Külföldi utazás repülővel;
1.6. Hajóút;
1.7. Utasbiztosítás;
1.8. Jegy, bérletvásárlás;
1.9 Kríziskezelés, segítségkérés;
1.10. Esettanulmányok;
1.11. Kihelyezett információs táblák és kijelzők használata, KRESZ szabályok.
2. Helyi közlekedés
2.1. Közlekedés buszon, villamoson, trolibuszon;
2.2. Helyi közlekedés vonattal, HÉV-vel;
2.3. Közlekedés BKV hajón;
2.4. Munkába járás;
2.5. Jegy, bérletvásárlás;
2.6. Jogok, és kötelességek a járműveken;
2.7. Jegyellenőrzés módjai, ellenőrökkel való viselkedés;
2.8. Kríziskezelés, segítségkérés;
2.9. Kihelyezett információs táblák és kijelzők használata;
2.10. Esettanulmányok.
3. Szabadidő
3.1. Szabadság, hasznos időtöltés;
3.2. Kulturális programok szervezése;
3.3. Kulturális programok látogatása, viselkedés;
3.4. Művészeti programok szervezése;
3.5. Művészeti programok látogatása, viselkedés;
3.6. Nevezetességek felkutatása;
3.7. Nevezetességek látogatásának megtervezése;
3.8. Nevezetességek látogatása;
3.9. Kirándulás, természetjárás;
3.10 Városnézés;
3.11. Idegen vezetés;
3.12 Kríziskezelés, segítségkérés;
3.13. Élménybeszámoló elkészítése (sablon).
4. E- ügyintézés (fogyatékos ügyfeleknek és segítőknek)
4.1 Google maps ismeret;
4.2. Útvonaltervezés;
4.3. Menetrendek keresése;
4.4. Vonatjegy és helyjegyvásárlás;
4.5. Buszjegy vásárlás;
4.6. Repülőjegy keresés, vásárlás;
4.7. Szálláskeresés, szállásfoglalás.
| Csatolmány | Méret |
|---|---|
| Workshop | 436 KB |
| Mentálisan akadálymente közlekedés | 2.98 MB |